Selamat Singgah!

Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera,

Selamat datang ke FunCrayons. Blog ini menyediakan material/bahan belajar tambahan untuk para pelajar kelas tuisyen kami. Kami dengan rendah diri ingin berkongsi dengan kalian semua.

Suka diingatkan di sini, apa yang kami kongsikan di sini ialah bahan-bahan yang kami rasakan sesuai dan dapat membimbing murid/pelajar. Blog ini tidak menawarkan khidmat untuk memberi nota penuh atau menyediakan karangan lengkap untuk menyiapkan tugasan sekolah mana-mana pelajar. Mohon budi bicara kalian agar tidak meninggalkan komen-komen yang tidak bermoral.

Gunakan bahan di blog ini sewajarnya dan dapatkan sumber rujukan lain untuk membantu anda belajar. Kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang masalah atau kesulitan yang anda alami ekoran bergantung sepenuhnya pada isi kandungan blog ini.

Jika ada masalah dengan sebarang pautan di blog ini, sila maklumkan kepada kami di ruangan komen entri berkenaan.

Jumaat, Ogos 15, 2014

Kerangka Karangan - Kepentingan Amalan Tolong-Menolong

Kepentingan Amalan Tolong-Menolong

  • sesuatu pekerjaan dapat dilakukan dengan lebih mudah - berganding bahu ibarat aur dengan tebing
  • menjimatkan masa dan tenaga - kerja yang dilakukan cepat siap
  • menjimatkan belanja - jika sesebuah majlis perkahwinan dibuat secara gotong-royong (tolong-menolong), tidak perlu membayar upah pekerja, katering atau kos penyediaan makanan, kos pembinaan balai raya/surau di kawasan kediaman dapat dijimatkan jika penduduk saling menolong membinanya.
  • memupuk nilai-nilai murni dalam kehidupan - belajar bekerjasama, bertoleransi dan bergaul mesra dengan anggota masyarakat
  • mengikis sifat mementingkan diri
  • mengeratkan silaturahim/hubungan sesama anggota masyarakat
  • mewujudkan perpaduan kaum - masyarakat hidup harmoni - saling membantu tanpa mengira warna kulit, bangsa atau agama
  • meringankan beban orang lain - golongan yang senang akan membantu golongan yang susah - kesejahteraan dan keharmonian dapat dikekalkan.

Lihat juga:  


Dapatkan kerangka karangan yang lain di sini - KOMPILASI KERANGKA KARANGAN MENGIKUT TEMA.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Elakkan meninggalkan komen sebagai Anonymous/Tanpa Nama. Pilih 'Nama/URL', isikan nama (Tidak perlu isikan URL) dan tekan 'Teruskan'.

Follow by Email