Selamat Singgah!

Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera,

Selamat datang ke FunCrayons. Blog ini menyediakan material/bahan belajar tambahan untuk para pelajar kelas tuisyen kami. Kami dengan rendah diri ingin berkongsi dengan kalian semua.

Suka diingatkan di sini, apa yang kami kongsikan di sini ialah bahan-bahan yang kami rasakan sesuai dan dapat membimbing murid/pelajar. Blog ini tidak menawarkan khidmat untuk memberi nota penuh atau menyediakan karangan lengkap untuk menyiapkan tugasan sekolah mana-mana pelajar. Mohon budi bicara kalian agar tidak meninggalkan komen-komen yang tidak bermoral.

Gunakan bahan di blog ini sewajarnya dan dapatkan sumber rujukan lain untuk membantu anda belajar. Kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang masalah atau kesulitan yang anda alami ekoran bergantung sepenuhnya pada isi kandungan blog ini.

Jika ada masalah dengan sebarang pautan di blog ini, sila maklumkan kepada kami di ruangan komen entri berkenaan.

Isnin, Januari 02, 2017

Kerangka Karangan - Cara Mengatasi Masalah Obesiti

Contoh Soalan:
Rakan anda bimbang akan masalah obesiti yang dihadapinya. Sebagai seorang rakan yang prihatin, anda ingin memberikan cadangan untuk mengatasi masalah tersebut. Tulis surat itu selengkapnya.

Pendahuluan:
Format surat kiriman tidak rasmi - bertanyakan khabar - memahami apa yang dihadapinya - menyatakan kesediaan memberikan cadangan untuk mengatasi masalah obesiti

Isi-isi penting:

  • Melakukan senaman secara konsisten - sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari - proses perpeluhan dapat berjalan dengan lancar - berpeluh - keluarkan toksin dari dalam tubuh - badan lebih sihat dan cergas
  • Menjaga pemakanan - rujuk piramid makanan - dapat membantu memilih makanan yang berkhasiat untuk setiap hidangan - (Beri contoh yang sesuai - elakkan mengambil terlalu banyak makanan yang berlemak)
  • Mempunyai motivasi diri yang tinggi untuk mengurangkan berat badan - usah hiraukan pendapat atau pandangan sinis orang lain - cari rakan-rakan yang boleh memotivasikan diri - jangan mudah berputus asa - jika tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya
  • Meminta nasihat daripada doktor atau pakar pemakanan - dapat memastikan diet lebih teratur - elakkan diet yang keterlaluan/memudaratkan kesihatan - pilih diet yang sesuai untuk diri

Penutup:
Harapan agar tidak berasa malu akan kekurangan diri sebaliknya berusaha mengatasi masalah ini - usaha tangga kejayaan.


Dapatkan kerangka karangan yang lain di sini - KOMPILASI KERANGKA KARANGAN MENGIKUT TEMA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Elakkan meninggalkan komen sebagai Anonymous/Tanpa Nama. Pilih 'Nama/URL', isikan nama (Tidak perlu isikan URL) dan tekan 'Teruskan'.

Follow by Email