Selamat Singgah!

Assalamualaikum. Salam Sejahtera.

Maaf. Laman ini sedang diselenggara.
Ada sesetengah entri yang mungkin tidak akan dapat diakses buat sementara waktu.


Rabu, Februari 01, 2012

Kerangka Karangan Autobiografi - Aku Sebuah Motosikal


Pendahuluan:
  • nama – dilahirkan di sebuah kilang – motosikal keluaran negara – setanding dengan motosikal dari luar Negara


Isi – isi:
  • reka bentuk yang cantik – berwarna merah – enjin berkuasa tinggi yang moden
  • aku dan rakan – rakan yang lain dihantar ke kedai – kedai motosikal seluruh Malaysia – dipamer – pengunjung tertarik melihat rupa dan gayaku – membanggakan – aku dipamerkan sebaris dengan motosikal – motosikal import
  • baru tiga hari di situ – tidak sempat bermesra dengan kawan – kawan baru – telah dibeli oleh seorang pemuda yang kacak – sempat aku dengar perbualan rakan – rakanku yang iri hati melihat ketampanan tuanku – dibeli dengan harga RM6 000 – dibawa pulang – berasa teruja – memulakan hidup baru bersama tuanku
  • disayangi oleh tuanku – akulah jantung hatinya - dimandikan setiap hari – tubuhku dijaga – tiada habuk atau debu yang sempat singgah lama di tubuhku
  • dibawa bersiar – siar – ditimpa kemalangan – dilanggar oleh sebuah lori – aku dan tuanku cedera parah – tuanku dikejarkan ke hospital – aku dihantar ke bengkel

Penutup:
  • malang tidak berbau – aku tidak dapat dibaiki –  tubuhku rosak teruk - ibarat sudah jatuh ditimpa tangga - menjadi besi buruk – tamatlah riwayatku


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Elakkan meninggalkan komen sebagai Anonymous/Tanpa Nama. Pilih 'Nama/URL', isikan nama (Tidak perlu isikan URL) dan tekan 'Teruskan'.