Selamat Singgah!

Assalamualaikum. Salam Sejahtera.

Maaf. Laman ini sedang diselenggara.
Ada sesetengah entri yang mungkin tidak akan dapat diakses buat sementara waktu.


Rabu, Februari 01, 2012

Kerangka Karangan - Pelawa Rakan ke Rumah pada Musim Buah-buahan

Perhatian: 
Entri ini hanya sebagai bimbingan untuk membantu kalian menulis. Tajuk entri pun 'Kerangka Karangan', mana mungkin disertakan sebuah karangan yang siap. Dijelaskan di sini, tiada karangan penuh yang akan diberi.


Isi - isi di bawah perlu diolah dengan struktur ayat yang baik mengikut keutamaan. Jangan lupa untuk berikan contoh yang sesuai.


Contoh Soalan:
Rakan kamu yang tinggal di bandar pernah menyuarakan hasratnya untuk merasai suasana musim buah – buahan di kampung. Tulis sepucuk surat kepada rakan kamu itu untuk mempelawanya ke dusun buah – buahan milik keluarga kamu memandangkan musim buah – buahan telah pun tiba.


Pendahuluan:
  • alamat pengirim dan tarikh – bertanya khabar rakan dan keluarganya – menyatakan khabar diri

Isi – isi:
  • meminta maaf kerana sudah lama tidak menulis surat kepadanya – sibuk membantu ayah di dusun buah – buahan – kemudian menjual buah – buahan di pasar
  • sekarang musim buah – buahan – menjemput rakan datang ke rumah – menikmati suasana musim buah – buahan – menikmati keenakan pelbagai jenis buah
  • dapat makan buah sepuas – puasnya – tidak perlu membeli buah – buahan di bandar yang mahal harganya – [Ceritakan juga aktiviti yang bakal kamu berdua lakukan : bersama –sama menunggu buah durian gugur di pondok yang dibina – menjual buah – buahan di tepi jalan raya]
  • berharap rakan dapat datang – pernah berjanji akan mempelawa rakan datang ke kampung apabila musim buah – buahan tiba – rakan dapat memberitahu tarikh kedatangan segera.

Penutup:
  • semoga bertemu nanti – sampaikan salam kepada keluarga rakan – mohon mengundurkan diri – tandatangan


Dapatkan kerangka karangan yang lain di sini - KOMPILASI KERANGKA KARANGAN MENGIKUT TEMA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Elakkan meninggalkan komen sebagai Anonymous/Tanpa Nama. Pilih 'Nama/URL', isikan nama (Tidak perlu isikan URL) dan tekan 'Teruskan'.