Selamat Singgah!

Assalamualaikum. Salam Sejahtera.

Maaf. Laman ini sedang diselenggara.
Ada sesetengah entri yang mungkin tidak akan dapat diakses buat sementara waktu.


Rabu, September 26, 2012

Kerangka Karangan - Saya Sebuah Komputer


Pendahuluan: 
-    Saya sebuah komputer bernama Toshiba.
-    Dibuat dan dipasang di Jepun.
-    Siap dipasang – dibungkus dan dimasukkan ke dalam kotak.

Isi-isi:
-    Dimasukkan ke dalam kotak yang lebih besar.
-    Kotak itu kemudiannya dimasukkan ke sebuah lori.
-    Lori kemudian bergerak menuju pelabuhan.
-    Bersama teman-teman di masukkan ke kapal yang besar.
-    Kapal berlepas ke sebuah negara yang indah dan makmur, Malaysia.
-    Akhirnya tiba di Pelabuhan Klang.

-    Melalui pemeriksan ketat oleh Jabatan Kastam.
-    Kemudian dibawa dengan van ke sebuah kedai komputer.
-    Setelah beberapa hari dibeli oleh seorang ibu dengan harga RM4336.00.

-    Saya dihadiahkan oleh ibu itu kepada anak angkatnya.
-    Anak angkatnya belajar di UiTM.
-    Saya digunakan untuk menulis cerpen, menyiapkan tugasan-tugasan.
-    Saya menjalankan tugas dengan lancar dan gembira.
-    Apabila rosak saya dihantar ke pusat servis.

Penutup: 
-    Tiga tahun kemudian, tuan saya membeli komputer baru.
-    Saya diletakkan di sudut bilik dan tidak digunakan lagi.
-    Meratapi nasib malang.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Elakkan meninggalkan komen sebagai Anonymous/Tanpa Nama. Pilih 'Nama/URL', isikan nama (Tidak perlu isikan URL) dan tekan 'Teruskan'.