Selamat Singgah!

Assalamualaikum. Salam Sejahtera.

Maaf. Laman ini sedang diselenggara.
Ada sesetengah entri yang mungkin tidak akan dapat diakses buat sementara waktu.


Isnin, Mei 09, 2016

Ulasan PT3 - Hentikan Gejala Buli di Sekolah

Perhatian:
Entri ini hanya sebagai bimbingan untuk membantu kalian menulis. Dijelaskan di sini, tiada ulasan lengkap yang akan diberi.

Ulasan PT3 Latihan 02




Cadangan isi-isi
  • Kejadian buli dalam kalangan pelajar – menjadi semakin serius – perlu dibendung segera
  • Pelajar - mengelakkan diri daripada bersendirian – buka peluang/kesempatan untuk dibuli - pastikan sentiasa bersama kawan/berteman
  • Pelajar perlu dipupuk - menghormati rakan - kes buli tidak akan berlaku sekiranya pelajar saling menghormati antara satu sama lain
  • Sekolah merupakan tempat belajar - pihak sekolah perlu pastikan keadaan selamat untuk sesi pembelajaran yang kondusif
  • Pelajar yang dibuli perlu buat aduan kepada guru - guru perlu menerima aduan pelajar secara serius – mengenal pasti pelajar yang terlibat - kenakan tindakan disiplin.
  • Kerjasama antara pihak sekolah dan pelajar -  mengatasi gejala ini.


Dapatkan latihan ulasan yang lain di sini.

5 ulasan:

  1. Kenapa bagi point aja?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cikgu beri points sahaja supaya kalian boleh belajar huraikan isi mengikut perkataan dan ayat sendiri :)
      Selamat mencuba.

      Padam
  2. rajah di atas menujukkan langkah-langkah bagi menghentikan gejala buli di sekolah .Antaranya, elakkan bersendirian supaya dapat mengelakkan diri daripada dibuli. Seterusnya,menghormati rakan-rakan. Hal ini demikian kerana kes buli tidak akan berlaku sekiranya pelajar saling menghormati antara satu sama lain. Selain itu, membuat aduan kepada guru sekiranya pelajar dibuli. Hal ini demikian kerana guru akan mengambil berat tentang aduan tersebut dengan lebih serius untuk mngenal pasti pelajar yang terlibat supaya dapat dikenakan tindakan disiplin. Akhir sekali,sekolah merupakan tempat untuk menimba ilmu. Oleh itu, pihak sekolah perlu memastikan keadaan sekolah selamat untuk sesi pembelajaran yang selesa.


    (89 patah perkataan)

    BalasPadam

Elakkan meninggalkan komen sebagai Anonymous/Tanpa Nama. Pilih 'Nama/URL', isikan nama (Tidak perlu isikan URL) dan tekan 'Teruskan'.