Selamat Singgah!

Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera,

Selamat datang ke FunCrayons. Blog ini menyediakan material/bahan belajar tambahan untuk para pelajar kelas tuisyen kami. Kami dengan rendah diri ingin berkongsi dengan kalian semua.

Suka diingatkan di sini, apa yang kami kongsikan di sini ialah bahan-bahan yang kami rasakan sesuai dan dapat membimbing murid/pelajar. Blog ini tidak menawarkan khidmat untuk memberi nota penuh atau menyediakan karangan lengkap untuk menyiapkan tugasan sekolah mana-mana pelajar. Mohon budi bicara kalian agar tidak meninggalkan komen-komen yang tidak bermoral.

Gunakan bahan di blog ini sewajarnya dan dapatkan sumber rujukan lain untuk membantu anda belajar. Kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang masalah atau kesulitan yang anda alami ekoran bergantung sepenuhnya pada isi kandungan blog ini.

Jika ada masalah dengan sebarang pautan di blog ini, sila maklumkan kepada kami di ruangan komen entri berkenaan.

Sabtu, Ogos 27, 2011

Kerangka Karangan: Keburukan Permainan Video

Andaikan bahawa kamu pencadang dalam suatu pertandingan perbahasan. Tajuk perbahasan ialah “Permainan Video Banyak Mendatangkan Keburukan kepada Kanak – Kanak”. Sediakan hujah – hujah kamu selengkapnya.

Pendahuluan
kata – kata aluan kepada Pengerusi Majlis, panel hakim, para pembangkang dan para hadirin - beri penjelasan atau definisi tajuk perbahasan -  nyatakan pendirian sebagai pencadang - menyokong tajuk perbahasan

Isi – isi

  • banyak membuang masa kanak – kanak – mereka lalai dan leka dengan permainan tersebut - jadual harian terganggu - lupa untuk makan, solat dan membuat kerja rumah
  • membawa kesan buruk kepada prestasi pelajaran – asyik tertumpu pada permainan tersebut – sanggup bermain berjam – jam lamanya – tidak mempunyai masa untuk mengulangkaji pelajaran/bersedia untuk peperiksaan
  • tidak mempunyai unsur – unsur pendidikan dan pengetahuan – hanya hiburan dan keseronokan semata – mata - melentur buluh biarlah daripada rebungnya - pada usia semuda ini, kanak-kanak perlu disemaikan dengan pelbagai bentuk ilmu pengetahuan yang menjana minda - bukannya disogokkan dengan budaya suka berhibur
  • membazir wang – membeli permainan tersebut dan aksesorinya dengan harga yang mahal – bil elektrik meningkat tinggi - menjejaskan perbelanjaan dan ekonomi sesebuah keluarga
  • turut menimbulkan persengketaan di antara adik-beradik dan ahli keluarga kerana berebut mahu bermain permainan berkenaan


Penutup
menegaskan bahawa permainan video banyak meninggalkan kesan buruk kepada kanak – kanak - ibu bapa perlulah memainkan peranan yang besar dalam memastikan anak-anak tidak hanyut dalam dunia permainan video


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Elakkan meninggalkan komen sebagai Anonymous/Tanpa Nama. Pilih 'Nama/URL', isikan nama (Tidak perlu isikan URL) dan tekan 'Teruskan'.

Follow by Email