Selamat Singgah!

Assalamualaikum. Salam Sejahtera.

Maaf. Laman ini sedang diselenggara.
Ada sesetengah entri yang mungkin tidak akan dapat diakses buat sementara waktu.


Isnin, Oktober 15, 2012

Kerangka Karangan - Cara Mendidik Remaja Agar Menghormati Warga Tua

Perhatian:
Entri ini hanya sebagai bimbingan untuk membantu kalian menulis. Tajuk entri pun 'Kerangka Karangan', mana mungkin disertakan sebuah karangan yang siap. Dijelaskan di sini, tiada karangan penuh yang akan diberi.

Isi - isi di bawah perlu diolah dengan struktur ayat yang baik mengikut keutamaan. Jangan lupa untuk berikan contoh yang sesuai.


Pendahuluan:
Remaja bersikap kurang ajar terhadap warga tua - bukan perkara baru - kebanyakannya tidak mengendahkan posisi/kedudukan golongan emas ini dalam struktur masyarakat - tidak harus diabaikan atau dilupakan.
Sumber imej: rena-cruzee.blogspot.com

Isi-isi:
  • Ibu bapa harus memainkan peranan penting mendidik anak-anak - perlu menitikberatkan sikap kasih sayang terhadap orang tua kepada anak-anak mereka -dengan didikan yang sempurna, anak-anak akan menghormati dan menyayangi warga tua.
  • Budaya kunjung-mengunjung keluarga perlu diamalkan - bukan sahaja pada hari raya - dapat mengeratkan hubungan antara remaja dan warga tua - warga tua akan berasa terhibur apabila anak dan cucu mereka pulang menziarahi mereka - remaja akan sedar/belajar memahami kepayahan serta kesunyian warga tua.
  • Mengadakan dan memperbanyak kempen untuk menyedarkan generasi muda tentang pentingnya menghargai warga tua. Contoh: sambutan Hari Ibu dan Hari Bapa - remaja menghargai dan meraikan ibu bapa dengan membawa mereka berjalan/beri hadiah. 1 Oktober setiap tahun - sambutan Hari Warga Emas Peringkat Kebangsaan - akan timbul perasaan simpati, kasih sayang dan hormat golongan tua.
  • Tanamkan sikap kasih sayang dan hormat-menghormati dalam jiwa generasi muda - mereka tidak seharusnya melawan cakap orang tua sebaliknya bersifat empati dan mendengar rintihan warga tua - mereka dapat mengasihi dan menjaga keperluan warga tua dengan baik.
  • Pihak sekolah perlu mengadakan Hari Keluarga - hubungan antara murid dengan ibu bapa dan guru dapat dieratkan - pelajar dapat belajar bagaimana untuk memenangi hati dan menghormati warga tua - secara tidak langsung, mereka akan mengamalkan sikap begini walaupun mereka sudah dewasa.
  • Peranan pihak media massa cetak dan elektronik mendidik remaja - banyakkan cerita-cerita berunsurkan masyarakat penyayang di televisyen, artikel-artikel kemasyarakatan dalam majalah - menyedarkan remaja akan pentingnya menghormati warga tua - beri pengajaran agar mereka tidak mengabaikan warga tua jika tidak mahu diabaikan apabila tua nanti.

Penutup:
Warga tua perlu diberikan penghormatan yang sewajarnya - kita tidak seharusnya melupakan jasa mereka kepada keluarga dan negara - kita perlu sedar bahawa suatu masa nanti kita juga akan
menjadi tua seperti mereka.

Lihat juga: Kerangka Karangan - Peranan Ibu Bapa dalam Mendidik Anak-anak agar Menghormati Warga Tua


*Jika anda ada isi tambahan, boleh kongsikan di ruangan komen.




Dapatkan kerangka karangan yang lain di sini - KOMPILASI KERANGKA KARANGAN MENGIKUT TEMA.

5 ulasan:

Elakkan meninggalkan komen sebagai Anonymous/Tanpa Nama. Pilih 'Nama/URL', isikan nama (Tidak perlu isikan URL) dan tekan 'Teruskan'.